ענף התיירות עובר בשנים האחרונות מהפכה אלקטרונית. מבנה הענף והרגלי הצריכה השתנו לחלוטין, סוכן הנסיעות המסורתי שמנסה עוד להתרגל לעולם של מסחר אלקטרוני נאלץ, כדי לשרוד, לרוץ עם הטכנולוגיה וללמוד איך מקדמים אתרים בגוגל ואיך מתכננים קמפיין פרסומי אינטראקטיבי.
אך למרבה הצער, זה כבר לא מספיק הקצב רק מתגבר והיום כדי להצליח אין ברירה אלא לדעת איך מנהלים דף אוהדים בפייסבוק, מה כותבים בסטאטוס, למי לעשות לייק ומה זה לעזאזל אפליקציה.
בעולם שבו החוט המפריד בין Offline ל-Online נעשה דק יותר ויותר וערך השיתוף הוא מעל לכל, האסטרטגיה של "להדביק את הקצב" כבר לא עובדת וחשוב שהמנהלים בענף התיירות יוכלו להבין מראש, מהם המגמות של השנים הבאות? לאן הטכנולוגיה הולכת? כיצד לשלוט במידע? איך לנצל את המדיה החברתית לשיווק מפה לאוזן אלקטרוני ומיהו התייר בעוד כמה שנים?
את החופשה הבאה נזמין כנראה באמצעות ה"סמארטפון" עם אפליקציית המלצות וירטואלית (סוכן וירטואלי) שתשוטט באתרי התיירות המקוונים ובמנועי החיפוש, תגיש בשבילנו הצעות אוטומטיות במכרזים מקוונים, תבחן את ההנחות מקופונים ותבחר לבסוף להציג לנו את הדילים הטובים ביותר שמתאימים לצרכים שלנו.
סוכן הנסיעות הוירטואלי לא ישכח, כמובן, לדרג את ההצעות בהתאם לחוות הדעת של החברים שלנו ברשתות החברתיות שכבר ביקרו ביעד. בנוסף, נוכל כמובן להתרשם מן היעד המוצע, המלון או האטרקציה באמצעות מצגת תמונות או סרטון תדמית מסכם שהאפליקציה תפיק לנו באופן אוטומטי משלל התמונות של היעד באתרים השונים ברשת, ועוד לא דיברנו על תלת מימד, Deep Zoom בתמונות של היעד, שירותים מבוססי מיקום וכו'.הסביבה התחרותית והמציאות המחייבת הסתגלות לשווקים תובעניים, בלתי צפויים וגלובאליים אילצה את חברות התיירות לחפש דרכים חדשות כדי לשפר את היתרון התחרותי שלהם. אחת הדרכים המרכזיות הינה יישום של טכנולוגיות מידע חדשות ופיתוח מודלים מסחריים חדשים כגון E-Tourism.
מהפכת האינטרנט בענף התיירות הובילה לארגון מחדש של מבנה תעשיית התיירות ולשינוי של היחסים בין השותפים העסקיים בשרשרת ההפצה. הקשר שבין סוכן הנסיעות לחברת התעופה או סיטונאי התיירות יחד אם אמצעים לשיווק ישיר המאפשרים מפגש של הצרכן הסופי ישירות עם ספק התיירות, יחד עם הופעתן של טכנולוגיות שמכוונות ללקוח מעצימות את הצורך של הגורמים בענף בהתמקצעות, ביצירתיות וניהול של הידע ברמת איכות גבוהה.
מתוך היכרות רבת שנים ענף התיירות וההבנה שלסטודנטים של היום, שנולדו "לדור הפייסבוק", יהיה כנראה קל יותר למצוא בעתיד פתרונות יצירתיים ולקדם אסטרטגיות שיווק חדשניות בסביבת התיירות המשתנה, אני מאמין שיש להתאים את תכני הלימוד במסגרת ההכשרות המקצועיות בענף ולשים דגש מרכזי על שיווק וניהול אסטרטגיות עסקיות בעידן האלקטרוני בהסתמך על כתבי עת ופרסומים אקדמאיים עדכניים בתחום התיירות.
שי ולמר, יועץ לתחום האינטרנט ומרצה למסחר אלקטרוני ושיווק דיגיטאלי, מתמחה בשיווק לעסקים קטנים במדיה החברתית וניהול תדמית ברשת האינטרנט. ליצירת קשר פנו במייל: sitetip@gmail.com